Hem


    Introduktion


    Nyheter


    Parkförvaltningen


    Slötorps Gästgiveri


    Slötorp Dåseberga
    Järnvägar - SDJ

        Slötorp-Dåseberga 1.0
        Slötorp-Dåseberga 2.0
        Transoceans Fartyg
        Husen kring banan
        Folket på banan
        MJ-projekt


    Dåseberga Mek. Werkstad


    Dåseberga Butik


 

 

 

Transoceans Fartyg

 

I Dåseberga hamn kan man se något eller några av följande fartyg ligga ankrade utefter kajen. En del har redan beskrivits i minst ett av de nämnda forumen, men andra kommer bara att beskrivas här. Alla är delar i Dåsebergas rederi Transocean som ägs av den i staden välkände Julius Bååth.

 

Listan över Transoceans fartyg kommer naturligtvis att växa till vartefter nya tillskott enrolleras till rederiet.

 

Bogserare


 

S/B Söle - En klassisk ångdriven hamnbogserare. Modellen byggd på NOCH´s 37510-byggsats som i sin tur är rejält ombyggd. I princip bara skrovet och däcket minus däcks- luckor kvar från satsen, resten hemmasnidat. En lyckad konvertering som ger intryck av en mellanstor bogserare från tiden 50-/60-tal.

 

Befälhavare är Styrbjörn Pullman, en erfaren skeppare som valt bogserartjänst efter att ha seglat på de sju haven som ung styrman.

 

 

 

 

 

S/B John B Lundh - En mindre bogserare vars förebild är Storm Princess, en av Stormking-bolagets bogserare från Göteborgs hamn under 50- och 60-tal. Stormbogserarna var oftast de som drog VGJs vagnpråmar i hamnen för lastning av/på fartyg direkt till smalspårig tågvagn.

 

John B Lundh framfördes av den skicklige men envise kapten Arne Ankare, nästan lika envis som Söles kapten.

 

 

Fraktfartyg


 

 

S/S Puff -Puff är en kopia av en engelsk s k puffer, d v s ett kustnära supplyfartyg ursprungligen framtaget av brittiska flottan som förråds- och supplyfartyg. Puff's dimensioner gör att hon även kan gå i kanalfart och passar slussarna som hand i handske. Ett komplett scratchbygge som första testbygge, trots det med hyfsat resultat. Den här typen av fartyg i H0-skala finns inte att få tag i över disk.

 

Skeppare: von Krantz, som gör skäl för namnet med en vältrimmad skepparkrans och i övrigt ett sjöbefäl med stil.

 

 

M/S Dåsa - Dåsa är en fri tolkning av ett litet kust och kanalfraktfartyg. Dåsa har storleken Götamax, d v s hon är precis så stor att hon går in i Göta kanals alla slussar. Det är också en storlek som är väldigt lagom för en modelljärnväg med dess normalt sparsamt tilltagna utrymmer. Dåsa är också tillräckligt stor för att vara rimligt stor i en återgiven hamnmiljö.

Skeppare Sven Låda känd för sitt sätt att lasta fartyget låda för låda. Inte heller detta fartyg finns över disk utan är ett av mina scratchnyggen efter en enkel översiktsritning.

 

 

 

Passagerarfartyg


 

S/S Hwila II - En fri modellering av S/S PIUS som tuffade på bl a flera av Sveriges kanaler. Ett 1800-talsfartyg som överlevt länge och med sin kombinerade förmåga passagerare & frakt verkligen är ett bra fartyg i rätt storlek.

 

Denna är byggd av trä, plast, mässing, sytråd, med mera, med mera. Inte heller denna båt går att köpa över disk.

 

 

   

 

Övriga fartyg


 

 

Vagnpråm 101 -  En av SDJs vagnpråmar vilket gjorde lastning/lossning direkt till/från järnvägsvagnar möjlig trots att smalspårsanslutning inte fanns i en del hamnar. Konceptet kopierat från Göteborgs hamn där VGJ gjorde så på sin tid då kajspåren bara var normalspåriga överallt utom på Gullbergskajen. Därmed placerades VGJs smalspårspråmläge just där med två lägen bredvid varandra.

 

Varje pråm kunde ta upp till tre vagnar som sedan alltså bgserades ut i hamnen och lades på utsidan av de fartyg som skulle växla last med vagnarna.

 

 

 

Tjänstebåt 123 - En lotsbåt av den äldre och lite törre modellen kallad stor tung. Den är isklassad och har förmåga att bryta is om än inte lika tjock som en riktig isbrytare. Tjänstebåt 123 är en ombyggd NOCH lotsbåt där jag i det här fallet i princip bara behållit skrovet och en del av däcket. resten är handbyggt utifrån ritning i boken "Alla våra Lotsbåtar". Färgsättningen gjord som den var den tiden jag återger min anläggning och då stod det LOTS och inte PILOT på lotsbåtarna. .

 

Skeppare var lotsen Grundström, - han som gått grundskolan noga - tillsammans med sin personal. Grundström brukade lägga till utanför tullhuset i Dåseberga hamn.

 

 

 

 

 

 

daaseberga.se © 2012 - - • Privacy Policy • Terms of Use

www.daaseberga.se