Hem


    Introduktion


    Nyheter


    Parkförvaltningen


    Dåseberga Järnvägar SDJ
        Slötorp-Dåseberga 1.0
        Slötorp-Dåseberga 2.0
        Transoceans Fartyg
        Husen kring banan
        MJ-Projekt


    Dåseberga Mek. Werkstad


 

 

 

Hamnkran 35

 

Med rötterna i hamnstäder som Helsingborg och Göteborg så måste det naturligtvis finnas en hamn av någon sort på banan. På SDJ version 2 är det en rätt rejält tilltagen hamn/kaj som ger möjlighet till två kajspår varav ett under två stycken hamnkranar. Det finns förstås inga typiskt svenska kranar så det fick bli ett ombygge av en av de som finns som byggsatser.

 

 

Utgångsmaterialet 

Utgångsmaterialet är Kibri´s välkända hamnkran, men dess "benställning" eller portal som det kallas är en aning för modern för min del. Jag vill hellre ha en som liknar de kranar som fanns på Mathuggskajen i Göteborg och de hade en helt anna  sorts portal. På bilden nedan har jag sågat loss benen från kranplattformen och "boggierna" som den rullar på kranrälsen med.

 

 

Nästa steg avr att bygga upp den nya portalen baserad på befintliga mått och mått från bilder på hamnkranar från just Masthuggskajen i Göteborg. De jag valde som förebilder är kranarna 35 och 36. 35an syns inte på bild vilket gör att det får bli den som är "förebild" för mitt ombygge. Kran 36 syns bättre och blir ett framtida scratchbygge från ritning.

 

Men vidare om 35an. Den nya portalen har alltså kommit på plats, kranplattformen har breddats en aning med hjälp av delar från byggsatsen som fått ny placering, och lite plasticard gör det hela mer detaljerat.

 

 

Pysslet har fortsatt ett tag och nu har det tillkommit fler delar i kranstativet/portalen. Bilden nedan visar kranen med i stort sett alla stag på plats och sidan mot fartyget närmast i bild. 

 

 

En kort provning av kranhus och armar på det blivandet stativet/portalen visar att det hela ser proportionellt ut och nog kommer att bli rätt OK till slut. Kranhuset har blivit grönt efter Göteborgsförebilderna och både portal och armar ska bli zinkfärgade likaså efter förebilderna.

 

 

Med lite zinkfärg på portalen blir det som sagt bättre. Dock är det äännu en massa jobb kvar. Hade tänkt montera fungernade belysningar på kranen och dessutom låta kranen ta upp strömmen via rälsen för att det sak bli så snyggt som möjligt.

  

 

Vänder vi portalen upp-och-ner så ser vi förberedelserna för det elektriska. Osynligt vid rätt läge så tas strömmen upp av metallhjul och strömavtagare. Dessa är sedan kopplade till de två plattorna med kontakter på undersidan av kranplattformen. Kablarna är inlimmade i innervinklarna på stödbenen och sedan målade med samma zinkfärg som gör dem osynliga.

 

 

Som sagt, rättvänd syns det inte någonting av elinstallationen.

 

 

Nedan ser vi de fyra metallhjulen tillsammans med fyra plasthjul som gör "boggierna" kompletta. Metallhjulen är gjroda exakt likadana som plasthjulen. Det är bra att ha en svarv att tillgå.

 

 

För att testa innan fler delar kommer på plats så anslöts lite spänning och en tillfällig lampa som kontroll. Det funkar bra!

 

 

Därmed kunde hela kranen färdigställas! Det har blivit tre lampor monterade, en strax ovanför mitten på den nedre främre kranarmen, och två under den hylla som breddningen av plattformen skapade. Dessa var till för att belysa kajen på båda sidor om kranen. På bilden nedan ser vi bara den som sitter på nedre kranarmen.

 

 

Kranen är nu klar och gör sin tjänst på bästa sätt i Dåseberga hamn. Väl skött och ompysslad av kranförare Olsson (35an förståss).

 

Återkommer!

 

 

daaseberga.se © 2012 - - • Privacy Policy • Terms of Use

www.daaseberga.se